keskiviikko 17. syyskuuta 2014

Ajatuksia liikenteestä

Oon pyöritelly tätä asiaa päässäni jo pitkään, edelleen täysin tajuamatta itseänikään liikenteessä, saatika monia muita. Tänään kun yksi pyöräilijä koitti ajaa mun alle niin päätin tulla vähän purkamaan ajatuksiani, koska mitä hittoo?

Ensimmäisenä jos aloitan itestäni. Mulle ei tullu yhtään virhettä inssissä, ei ainuttakaan kohtaa jossa olis huomautettavaa. Sitten mä opettelin ajamaan itsekseni ja ottaan huonoa mallia. Pikkuhiljaa turvavyöt jäivät auki myös ajaessa (kyydissä ollessa en oo pitäny vuosikausiin), vauhtia alkoi olemaan liikaa ja kiihdytyksissä kaasupoljin alkoi painua läpi lattian. Ylimääräinen sähellys ja välinpitämättömyys nosti päätään ja tästä johtuen mullahan oli ajokortti poliisiaseman laatikossa jokusenkin hetken. Mitä mä tästä opin? No en yhtään mitään.

Toisekseen toiset autoiiljat. Mulla on lyhyt pinna, ihan tosi lyhyt ja kaverit jo tietääkin mun juttelevan muille autoilijoille ja huutavan kansainvälisen käsimerkin saattelemana toisinaan. Anyway, varsinkin isommilla teillä, kuitenkin kaksikaistaset, joille on monesti vaihtoehto niin pitääkö sinne tulla hinkuttaan sitä 60km/h kun vois mennä 100km/h? Seriously. Niin rasittavaa. Samaan syssyy rekat ymsyms, niille vois olla ihan oma kaista. Omat tiet ja sinne vois mennä muutki, jotka ei löydä sitä kaasupoljinta jarrun vieressä.
Toinen on taas megakiireiset jotka änkeilee ties miten pelottaviin väleihin liittymisrampeilta, risteyksiltä ja ohittelee hengenvaarallisissa kohdassa. Nää on ihan megadorka ryhmä liikenteessä, niiltä pitäis ottaa kaikki ajoluvat heti pois ja autot ja muut menopelit. Varsinkin moottoripyöräilijät, jotka ajelee keskiviivaa pitkin kun nyt sattuvat mahtumaan ja tappaa ittensä ja muut siinä ohessa. Ja sitten hinkuttavat takapuskurissa kunnes pääsevät ohi, etenkin liukkaalla ja pimeellä ihan tosi kamalaa kun alkaa ahdistaan ja pelottaan ja siinä on ajovirhe aina tosi lähellä. Oma tila? Ai mikä se on?

Sitten nämä mopoautot. Liikenteen pahin syöpä, onneks tuli nyt kortti siihenkin, joskopa oppisivat vähän olemaan. Yleensä niin aivotonta ajamista ja mitään tietoakaan saatika kiinnostusta liikennesääntöihin. Eivätkä ne pikkudorkat tajua, että niiden henki siinä menee. Kyllä se muovi nopeammin periks antaa kun metalli. Mopot on ihan kivoja kun osaavat vaan ajaa sielä reunassa molemmat renkaat maassa (eli aika harvoin).
Kävelijät osaavat yleensä olla sielä missä pitääkin ja ottaa oikeutensa tulla suojatien yli ja opettaa myös lapsensa hyville tavoille, näistä mä pidän. Paitsi isojen teiden varressa kävelevistä ja kännisistä makaamassa mun konepellillä keskustassa aamuyön pikkutunneilla.

Päästäkseni tämän päivän asiaan, eli polkupyörät. Oikeesti, valoja päälle. Mikä idea on pimeellä, ilman heijastimia tai mitään lähtee suojatien yli kun varmasti näkee autoilijan kattovan toiseen suuntaan? Kohdassa sitäpaitsi, missä autoilijan ei kuulu väistää... Ihan todella, ette te pyöräilijät oo autoja, ette kävelijöitä vaan ihan oma syöpälajinne. Oi kun tulisi jonkunsortin polkupyröilykortti, mä niin pitäisin siitä. Mä en osaa edes ajaa polkupyörää, saatika että menisin johonkin autotielle ajeleen kun on pyörätie vieressä. Eieieieieieeeiiiii, vihaan.

Hoh, tällaisia ajatuksia tänään kanssamatkaajista liikenteessä. Sitkun musta tulee presidentti mä rakennutan mulle omat tiet niin ei tarvii aina olla vihanen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi !